Saturday 18 November 2017

Hukum Forex Dalam Islam 2017


Por SurFXGzali 187 Lun Oct 05, 2009 11:34 am HALAL HARAM FOREX Sebagai Rujukan. Konsep leveraj yang disediakan oleh corredor forex sebenarnya wujud dalam Islam. Islam tidak pernah mengharamkan sesuatu perjidmatan yang tiada unsur penindasan (gharar) meskipun ianya disediakan oleh orang bukan Islam. Leveraj forex merupakan jaminan (pertolongan) sementara yang diberikan oleh broker forex. Ianya boleh dikatakan juga kontrak sementara antara comerciante forex dan corredor selagi comerciante tersebut masih mempunyai ekuiti dalam akaun mereka. Comerciante hanya boleh memegang kontrak berdasarkan ekuiti mereka sahaja dan mengikut yang mereka persetujui dengan corredor mereka. Bagi akaun Islamik, corredor forex tidak mengenakan atau memberikan apa-apa faedah atas jaminan mereka. Dengan jaminan merece kita dapat memasuki pasaran matawang mengikut kemampuan kita. Broker forex adalá orang tengah antara banco-banco antarabangsa (institusi) dan pedagang kecil (minorista).Mereka membeli (qoute) dari institusi dan menjual balik (reqoute) kepada pedagang kecil. Biasanya jualan balik adalá munasabah antara 3-10 mata sahaja. Di Sini lah mereka membuat keuntungan. Proses ini adalah dibenarkan oleh Islam. Ianya bukan riba. (Ada yang terkeliru menyatakan jual beli adalá juga sama riba). Pandangan Profesor Kewangan Islam Saudara / i, kalau kita mengkaji banyak pandangan dari pakar-pakar kewangan islam yang terlibat langsung dengan kewangan islam pernah membentang kertas kerja di forum kewangan islam. Majoriti bersetuju menyatakan apalancamiento adalah harus (permisible). Seperti kata Profesor Humayon Dar, Director Gerente de Dar Al Istithmar en Londres (Examina los aspectos Shariah de los emergentes fondos de cobertura islámicos). . Shariah no tiene problemas con el apalancamiento, siempre y cuando se logra a través de la deuda islámica. El apalancamiento no es una preocupación de la Sharia, sino que es una cuestión económica. Rujuk: islamicfinanceandbanking. blog. Mic-hedge. html Kalau mengambil kata-kata beliau, saya mengambil contoh apalancamiento dalam akaun islamik FXOpen apalancamiento yang dikenakan tidak dikenakan sebarang interés (sin intereses). Juga kalau kita durante la noche pun tidak ada apa-apa interés (berbanding convencional dikenakan interés kalau durante la noche). Saya rasa perlunya kita merujuk banyak pihak yg mahir dan terlibat secara langsung dalam kewangan islam. Bukan sekadar merujuk graduan soltero yg baru balik dari universiti di Jordania dan kerja 2-3 tahun di institusi kewangan islam dan tukar jadi pensyarah di uiam. Kemudian buat hukum tanpa perbincangan. Hadith dhaif sebagai hujah pengharaman Saya ingin berkongsi pengetahuan tentang satu lagi hadith yang terputus sanad (dhaif) yg dijadikan hujah pengharaman, iaitu: Janganlah kamu menjual sesuatu yang tidak di dalam milikmu. (Riwayat Abu Daud, No 3504 3/283) Rujuk Konsep Leveraj Haram Metro Ahad 3 de febrero de 2008. Adalah terjemahan langsung satu hadith yang masyhur la tabi ma laysa indak Beberapa isu telah dibangkit hadiz berkenaan ini. Salah satunya tentang percanggahan rantaian sanadnya. Al Bukhari Dan musulmán tidak pernah merekodkan dalam koleksi merka walaupun yang lain antaranya Ab Dawd y al Tirmidhi, ada merekodkannya. Percanggahannya adalah seperi berikut: 1. Ab Dawd, Ahmad ibn Hanbal e Ibn Hibban menyatakan ianya diriwayatkan oleh Jafar ibn Abi Wahshiyah, dari Ysuf ibn Mahak, dari Hakim ibn Hizam, manakala yang keempatnya, ianya Abd Allah ibn Ismah, manakala koleksi yang lain Menyatakan antara Ysuf y Hakim. Dalam al Mizan, al Dhahabi menyatakan nama pertengaan langsung tidak diketahui (la yuaraf). 2. Berkenaan periwayat utama Hadith ini, Hakim ibn Hizam, dikatakan 8220obscure8221 (majhul al hal). Hanya Ibn Hibban memasukkan beliau antara periwayat yang boleh dipercayai (fiable / al thiqqat). Sementara al Nasa82178217i telah merakamkan cuma satu Hadith yang diriwayatkan oleh beliau, Yang lain menyatakan beliau adalah 8220obscure8221. Rujukan: Futuros de las materias primas: un análisis jurídico islámico Mohammad Hashim Kamali en. wikipedia. org/wiki/MohammadHashimKamali ----------------------------- --------------------------- (Perkataan: Majhul al-Hal (dinamakán juga al-Mastur) Definición: Perawi yang diriwayatkan daripadanya oleh dua orang Atau lebih tetapi tidak ditawsiqkan Hukum periwayatannya: tidak diterima mengikut pendapat yang sahih di sisi majestad ulama Adakah hadisnya itu mempunyai nama khusus Hadisnya itu tidak mempunyai nama khusus tetapi diletakkan di bawah hadis dhaif Rujukan: darulkautsar / penghadi bahasanKedua: -------------------------------------------------- ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- NgEampid139248 Wallahu alam Bukankah leveraj dan margen de comercio saling berkait. Ibarat kuku dengan isi. Kalau ikut pemahaman saya, margen de comercio saham gunapakai pinjaman ada riba sahaja HARAM. Kalau tiada riba, jadi HALAL. Secara margen de comercio de amnias (apalancamiento) HALAL tanpa Ada riba Sebenarnya dalam akaun Islamik forex, margen de negociación LANGSUNG tidak kena / guna riba. Malah corredor de forex Tahal Al Hassan (hermoso préstamo) berbanding banco yang berjenama perbankan Islam tidak kira de Malasia atau luar negara. Kalau ada pun, ianya agak terbatas ruang lingkupnya seperti: Rujuk: dib. ae/en/communityservicequrad. htm Insya Allah. Saya akan huraikan tentán Qard Al Hassan pada kesempatan lain. Berkenaan risiko pula, yai pasaran tidak menyebelahi kita, kita masih ada stop loss sebagai penyelamat. No hay saldos de deudores Su riesgo se limita a los fondos en depósito. Debido a que no hay llamadas de margen en el comercio de divisas, para su protección, el corredor cerrará automáticamente todas sus posiciones abiertas si el saldo de su cuenta cae por debajo del nivel de margen requerido. Piense en esto como una parada final, automática. De hecho, youll nunca pierde más dinero que usted tiene en su cuenta Jaganlah susah-susahkan hati pasal forex en ini halal ke haram. ianya harus. Yg uzar komenkan adalah pasal apalancamiento. Apalancamiento dlm forex menepati hukum syarak. Xde riba Kena yakinkan diri yg ianya menepati hukum syarak. Pula del syubhah del jatuh del boleh del keyakinan del tanpa. Yg penting pakai cuenta islámica swap cuenta libre. Kan byk broker yg tawarkan cuenta islámica. Era-era itu adalah bisikan syaitan. Sedangkan hukum dagang forex dan penggunaan levante adalah harus halal. Yakinkan diri baru hati jadi tenang Kerja jadi senang Apa-apa pun saya kuasa menjatuhkan hukum HALAL HARAM. Saya Cuma es una especie de mongol que se llama apa yang saya fahami selama ini megenai perkara tersebut. Yang ada kuasa ialah MAJLIS FATWA KEBANGSAAN. Jikalau MAJLIS FATWA KEBANGSAAN venta al por mayor FATWA de Malasia en el menerangkan yang Trading FOREX ini HARAM. Maka berhentilah. Sehingga sekarang tiada apa2 FATWA dikeluarkan oleh MFK mengenai FOREX. Di dalam Islam La ibrata bil musammayaat walakinna ibrata bil maaani (Pengajaran (hukum) bukan diambil dari segi istilah sesuatu perkara bahkan pengajaran (hukum) diambil dari cara perlaksanaannya). En ISLAM para verificar las cosas que son HALAL o HARAM no es el significado directo de la terminología, sino de cómo se ha hecho. Jawapan dari yang lain merujuk kepada perkara yang sama por SurFXGzali 187 Lun Oct 05, 2009 11:43 am Daripada Penasihat Syarie / Sharie Asesor KODANA Berhad. Waalaikumussalam w. b.t .. Terima kasih diucapkan kepada Saudara Seeraj atas pertanyaan yang diajukan dan sokongan kepada ruangan foro ini. Memang semalam ada persoalan tentang apalancamiento. Oleh kerana soalan tersebut telah menyebut nama seseorang, pihak pengurusan telah membuang soalan tersebut supaya perbincangan kita lebih telus dan tidak menyentuh mana-mana pihak. Akhlak dan kesatuan adalah penting dalam islam dan bukan perpecahan serta pergaduhan yang dianjurkan. Terima kasih atas keperihatinan saudara itu. Diruangan yang terhad ini saya tidak bercadang untuk menterjemahkan definisi LEVANTAMIENTO mengikut istilah perniagaan yang memeningkan kepala kerana ianya berbeza mengikut penggunaan di dalam sesuatu urusniaga. LEVERAGE yang berlaku dalam perdagangan FORAL adalah cómo ganar más con menos sebagaimana berikut: - Sebagai contoh. Kita mengambil urusniaga matawang ying yang melibatkan matawang GBP / USD. Sekiranya kita membuka akaun USD1,000 dan kita ingin membeli / menjual 1 lote GBP / USD, plataforma de la plataforma de la plataforma de memoria akan de USD100 por el akaun kita sebagai modal pusingan. Tetapi sekiranya apalancamiento, plataforma hanya akan memotong USD50 untuk modal pusingan 1 lote tersebut. Ini merupakan kemudahan dan diskaun yang diberikan oleh pihak platform untuk meringankan modal pusingan kepada pedagang yang mempunyai akaun mini sahaja. Inilah yang dikatakan apalancamiento de keistimewaan ini hanya diberikan kepada pedagang yang mempunyai akaun mini sahaja. Akaun mini ialah jumlah akaun yang kurang dari USD50,000. Tetapi sekiranya akaun tersebut melebihi USD50,000 ke atas, keistimewaan ini tidak diberikan kepada pedagang (comerciante). Yang paling penting didalam perdagangan forex inial ialah setiap urusniaga yang dibenarkan serta kerugian maksimum yang akan ditanggung olead pedagang tidak akan melebihi dari jumlah modal pusingan yang terdapat di dalam akaun mereka. Sebagai contoh, sekiranya y un membuka akaun yang bernilai USD1, 000 anda tidak akan menanggung sebarang kerugian melebihi modal tersebut iaitu USD1,000 walau apapun leverage yang anda perolehi dari pihak plataforma dan kerugian anda sama sekali tidak akan berganda dari keseluruhan modal yang anda laburkan. Dengan ini apalancamiento tidak menjadi halangan mengikut hukum syara dalam perlaksanaannya kerana ianya merupakan diskaun atau keistimewaan yang diberikan kepada pedagang. Iny hanyalah yang diberikan oleh pihak plataforma dengan harga yan lebih rendah kepada pedagang yang mempunyai modal yang kecil (mini akaun) iaitu akaun yang yang modalnya kurang dari USD50,000. Saya el penerangan saya yang ringkas ini dapat merungkaikan segala kekeliruan dan pemahaman yang silap tentang leverage yang timbul dewasa en juga menjawab kepada persoalan hukum tentang apalancamiento itu sendiri. Di dalam Islam La ibrata bil musammayaat walakinna ibrata bil maaani (Pengajaran (hukum) bukan diambil dari segi istilah sesuatu perkara bahkan pengajaran (hukum) diambil dari cara perlaksanaannya). Sekian. Wassalam. Haji Habin Faisal bin Haji Mohamed Penasihat Syarie / Asesor de Sharie KODANA Berhad. Investasi FOREX que negocia merupakan investasi yang sangat menjanjikan dimana kita bisa memperoleh beneficio yang cukup lumayan dalam waktu yang relativo singkat. Apalagi dengan kehadiran Broker forex en línea yayu Marketiva yang memberikan jasa forex señal de internet, semakin memudahkan setiap orang untuk mendulang beneficio di bisnis ini bahkan tanpa harus melewati upaya belajar yang terlalu lama dan tanpa harus memahami analisis teknikal / maupun fundamental yang memusingkan kepala. Penghasilan para comerciante-comerciante forex profesional sangrando jauh meninggalkan para pelaku-pelaku bisnis lainnya seperti para pelaku bisnis MLM dan perdagangan konvensional. Tapi kemudian banyak yang mempertanyakan kehalalan dari hasil yang diperoleh bisnis forex trading en el dikarenakan sifatnya yang abstrak dan tidak kasat mata. Sebagian en el Islam meragukan kehalalan praktik perdagangan berjangka. Bagaimana menurut padangan para pakar Islam Jangan engkau menjual sesuatu yang tidak ada padamu, 8221 sabda Nabi Muhammad SAW, dalam sebuah hadits riwayat Abu Hurairah. Oleh sementara fuqaha (ahli fiqih Islam), hadits tersebut ditafsirkan secara saklek. Pokoknya, setiap praktik jual beli yang tidak ada barangnya pada waktu akad, haram. Penafsiran secara demikian itu, tak pelak lagi, membuat fiqih Islam sulit untuk memenuhi tuntutan jaman yang terus berkembang dengan perubahan-perubahannya. Karena itu, sejumlah ulama klasik yang terkenal dengan pemikiran cemerlangnya, menentang cara penafsiran yang terkesan sempit tersebut. Misalnya, Ibn al-Qayyim. Ulama bermazhab Hambali ini berpendapat, bahwa tidak benar jual-beli barang yang tidak ada dilarang. Baik dalam Al Qur8217an, sunnah maupun fatwa para sahabat, larangan itu tidak ada. Dalam Sunnah Nabi, hanya terdapat larangan menjual barang yang belum ada, sebagaimana larangan beberapa barang yang sudah ada pada waktu akad. 8220Causa legis atau ilat larangan tersebut bukan ada atau tidak adanya barang, en melainkan garar, 8221 ujar Dr. Syamsul Anwar. MA dari IAIN Suka Yogyakarta menjelaskan pendapat Ibn al-Qayyim. Garar adalah ketidakpastian tentang apaká barang yang diperjual-belikan itu dapat diserahkan atau tidak. Misalnya, seseorang menjual unta yang hilang. Atau menjual barang milik orang lain, padahal tidak diberi kewenangan oleh yang bersangkutan. Jadi, meskipun pada waktu akad barangnya tidak ada, namun ada kepastian diadakan pada waktu diperlukan sehingga bisa diserahkan kepada pembeli, maka jual beli tersebut sah. ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, Perdagangan berjangka, jelas, bukan garar. Sebab, dalam kontrak berjangkanya, jenis komoditi yang dijual-belikan sudah ditentukan. Begitu juga dengan jumlah, mutu, tempat dan waktu penyerahannya. Semuanya es un centro de atención al aturan resmi yang ketat, sebagai antisipasi terjadinya praktek penyimpangan berupa penipuan 8212 satu hal yang sebetulnya bisa juga terjadi pada praktik jua-beli konvensional. Dalam perspektif hukum Islam, Perdagangan Berjangka Komoditi (PBK) (foral adalah bagian dari PBK) dapat dimasukkan dalam kategori almasa8217il almu8217ashirah atau masala-masala hukum Islam kontemporer. Karena itu, estado hukumnya dapat dikategorikan kepada masalah ijtihadiyyah. Klasifikasi ijtihadiyyah masuk ke dalam wilayah fi ma la nasha fih, yakni masala hukum yang tidak mempunyai referensi nash hukum yang pasti. Dalam kategori masala hukum al-Sahrastani, es decir, dalam paradigma al-nushush qad intahat wa al-waqa8217I la tatanahi. Artinya, nash hukum dalam bentuk Al-Quran dan Sunnah sudah selesai tidak lagi ada tambahan. Dengan demikian, kasus-kasus hukum, yang baru, muncul, mesti, diberikan, kepastian, hukumnya, melalui, ijtihad. Dalam kasus hukum PBK, ijtihad dapat merujuk kepada teori perubahan hukum yang diperkenalkan oleh Ibn Qoyyim al-Jauziyyah. Ia menjelaskan, fatwa hukum dapat berubah karena beberapa variabel perubahnya, yakni: waktu, tempat, niat, tujuan dan manfaat. Teori perubahan hukum eni diturunkan dari paradigma ilmu hukum dari gurunya Ibn Taimiyyah, yang menyatakan bahwa a-haqiqah fi al-a8217yan la fi al-adzhan. Artinya, kebenaran hukum itu dijumpai dalam kenyataan empirik bukan dalam alam pemikiran idea de atau alam. Paradigma ini diturunkan dari prinsip hukum islam tentang keadilan yang dalam Al Quran digunakan istilah al-mizan, al-qisth, al-wasth, al-adl. Dalam penerapannya, secara khusus masala PBK dapat dimasukkán ke dalam bidang kaji fiqh al-siyasah maliyyah, yakni politik hukum kebendaan. Dengan kata lain, PBK termasuk kajian hukum islam dalam pengertian bagaimana hukum islam diterapkan dalam masalah kepemilikan atas harta benda, melalui perdagangan berjangka komoditi dalam era globalistasi dan perdagangan bebas. Realisasi yang paling mungkin dalam rangka melindungi pelaku dan pihak-pihak yang terlibat dalam perdagangan berjangka komoditi dalam ruang dan waktu serta pertimbangan tujuan dan manfaatnya dewasa ini, sejalan dengan semangat dan bunyi UU No. 32/1977 tentang PBK. Karena teori perubahan hukum seperti dijelaskan di atas, dapat menunjukkan elasticidad hukum islam dalam kelembagaan praktek perekonomian, maka PBK dalam sistem hukum islam dapat dianalogikan dengan bay8217 al-salam8217ajl bi8217ajil. Bay8217 al-salam dapat diartikan sebagai berikut. Al-salam atau al-salaf adalah bay8217 ajl bi8217ajil, yakni memperjualbelikan sesuatu yang dengan ketentuan sifat-sifatnya yang terjamin kebenarannya. Di dalam transaksi demikian, penyerahan ra8217s al-mal dalam bentuk uang sebagai nilai tukar didahulukan daripada penyerahan komoditi yang dimaksud dalam transaksi itu. Ulama Syafi8217iyah dan Hanabilah mendefinisikannya dengan: 8220Akad atas komoditas jual beli yang diberi sifat terjamin yang ditangguhkan (berjangka) dengan harga jual yang ditetapkan di dalam bursa akad8221. Keabsahan transaksi jual beli berjangka, y el ruido de un terruño ruidoso. Rukun sebagai unsur-unsur utama yang harus ada dalam suatu peristiwa transaksi Unsur-unsur utama di dalam bay8217 al-salam adalah: Pihak-pihak pelaku transaksi (8216aqid) yang disebut dengan istilah musulmanes atau musulmanes ilaih. Objek transaksi (ma8217qud alaih), yaitu barang-barang komoditi berjangka y harga tukar (ra8217s al-mal al-salam al-muslim fih). Kalimat transaksi (Sighat 8216aqad), yaitu ijab dan kabul. Yang perlu diperhatikan dari unsur-unsur tersebut, adalah bahwa ijab dan qabul dinyatakan dalam bahasa dan kalimat yang jelas menunjukkan transaksi berjangka. Karena itu, ulama Syafi8217iyah menekankan penggunaan istilah al-salam atau al-salaf di dalam kalimat-kalimat transaksi itu, dengan alasan bahwa 8216aqd al-salam adalah bay8217 al-ma8217dum dengan sifat dan cara berbeda dari akad jual dan beli (compra). Persyaratan menyangkut objek transaksi, adalah: bahwa objek transakis harus memenuhi kejelasan mengenai: jenisnya (un yakun fi jinsin ma8217lumin), sifatnya, ukuran (kadar), jangka penyerahan, harga tukar, tempat penyerahan. Persyaratan yang harus dipenuhi oleh harga tukar (al-tsaman), adalá, Pertama, kejelasan jenis alat tukar, yaitu dirham, dinar, rupia atau dolar dsb atau barang-barang yang dapat ditimbang, disukat, dsb. Kedua, kejelasan jenis alat tukar apakah rupia, dolar Amerika, dolar Singapura, dst. Apakah timbangan yang disepakati dalam bentuk kilogramo, estanque, dst. Kejelasan tentang kualitas objek transaksi, apakah kualitas istimewa, baik sedang atau buruk. Syarat-syarat di atas ditetapkan deng maksud menghilangkan jahalah fi al-8217aqd atau alasan ketidaktahu kondisi-kondisi barang pada saat transaksi. Sebab hal ini akan mengakibatkan terjadinya perselisán di antara pelaku transaksi, yang akan merusak nilai transaksi. Kejelasan jumlah harga tukar. Penjelasan singkat di atas nampaknya telah dapat miembro kejelasan kebolehan PBK. Kalaupun dalam pelaksanaannya masih ada pihak-pihak yang merasa dirugikan dengan peraturan perundang-undangan yang ada, maka dapatlah digunakan kaidah hukum atau máxima legal yang berbunyi: la yudrak kulluh la yutrak kulluh. Apa yang tidak dapat dilaksanakan semuanya, tidak del maka perlu ditinggalkan keseluruhannya. Dengan demikian, hukum dan pelaksanaan PBK sampai batas-batas tertutú boleh dinyatakan dapat diterima atau setidak-tidaknya sesuai dengan sinangat jiwa norma hukum Islam, dengan menganalogikan kepada bay8217 al-salam. Dalam bukunya Prof. Drs. Masjfuk Zuhdi yang berjudul MASAIL FIQHIYAH Kapita Selecta Hukum Islam, diperoleh bahwa Forex (Perdagangan Valas) diperbolehkan dalam hukum islam. Perdagangan valuta asing timbul karena adanya perdagangan barang-barang kebutuhan / komoditi antar negara yang bersifat internasional. Perdagangan (Ekspor-Impor) ini tentu memerlukan alat bayar yaitu UANG yang masing-masing negara mempunyai ketentuan sendiri dan berbeda satu sama lainnya sesuai dengan pena de permintaan diantara negara-negara tersebut sehingga timbul PERBANDINGANO NILAI MATA UANG antar negara. Perbandingan nilai mata uang antar negara terkumpul dalam suatu BURSA atau PASAR yang bersifat internasional dan terikat dalam suatu kesepakatan bersama yang saling menguntungkan. Nilai mata uang suatu negara dengan negara lainnya ini berubah (berluktuasi) setiap saat sesuai volumen permintaan dan penawarannya. Adanya permintaan dan penawil inilah yang menimbulkan transaksi mata uang. Yang secara nyata hanyalah tukar-menukar mata uang yang berbeda nilai. HUKUM ISLAM dalam TRANSAKSI VALAS 1. Ada Ijab-Qobul: 8212gt Ada perjanjian untuk memberi dan menerima PENJUELO MENYERAHKAN BARANG PENJAMI MEMBAYAR TUNAI. Ijab-Qobulnya dilakukan dengan lisan, tulisan dan utusan. Pembeli dan penjual mempunyai wewenang penuh melaksanakan dan melakukan hukum (dewasa dan Sehat berpikiran) Tindakan-Tindakan 2. Memenuhi syarat menjadi objek transaksi yaitu jual-beli: barangnya Suci (najis Bukan) de Dapat dimanfaatkan de Dapat diserahterimakan Jelas barang dan harganya Dijual (dibeli) oleh Pemiliknya sendiri atau kuasanya atas izin pemiliknya Barang sudah berada diceangannya jika barangnya diperoleh dengan imbalan. Perlu ditambahkan pendapat Muhammad Isa, bahwa jual beli salam itu diperbolehkan dalam agama. 8220Jangan kamu membeli el aire de la mano, karena sesungguhnya jual beli yang demikian itu mengandung penipuan8221. (Hadis Ahmad bin Hambal dan Al Baihaqi dari Ibnu Mas8217ud) Jual beli barang yang tidak di tempat transaksi diperbolehkan dengan syarat harus diterangkán sifat-sifatnya atau ciri-cirinya. Kemudiano jika barang sesuai dengan keterangán penjual, maka sahlah jual belinya. Tetapi jika tidak sesuai maka pembeli mempunya hak khiyar, artinya boleh meneruskán atau membatalkan jual belinya. Hal ini sesuai dengan hadis Nabi riwayat Al Daraquthni dari Abu Hurairah: 8220Barang siapa yang membeli sesuatu yang ia tidak melihatnya, maka ia berhak khiyar jika ia telah melihatnya8221. Jual beli hasil tanam yang masih terpendam, seperti ketela, kentang, bawang dan sebagainya juga diperbolehkan, asal diberi contohnya, karena akan mengalami kesulitan atau kerugian jika harus mengeluarkan semu hasil tanaman yang terpendam untuk dijual. Hal ini sesuai dengan kaidah hukum Islam: Kesulitan itu menarik kemudahan. Demikian juga jual beli barang-barang yang telah terbungkus / tertutup, seperti makanan kalengan, LPG, sebagainya dan, asalkam diberi etiqueta yang menerangkan isinya. Vide Sabiq, op. Cit. Hal 135. Mengenai teks kaidah hukum Islam tersebut di atas, vide Al Suyuthi, Al-Asbah al-Nadzair, Mesir, Mustafa Muhammad, 1936 hal. 55. (Dihimpun dari beberapa sumber) PRINSIP HIDUP IMPIAN ATAU CITA-CITA YANG BERASASKAN KEPADA KEIMANAN KEPADA ALLAH SWT DENGAN MENURUTI CARA RASULULLAH SIERRA DAPAT MENEGUHKAN / MEMANTAPKAN HATI DARI SIFAT PUTUS ASA DAN AKAN SENTIASA MEMILIKI RASA KETAQWAAN YANG JITU DALAM USAHA MENANAMKAN KEYAKINAN KEPADA DIRI KA ARAH MENJADI SEORANG INSAN YANG BERJAYA DI DUNIA DAN DE AKHIRAT FALSAFAH SIBER 8220Manusia yang sentiasa menggunakan Internet y otros productos de la web. maka mereka UIT adalah manusia yang Teramat Rugi di era digital ini8221 Profesor Madya Miswan Bin Surip RAMADHANPenjelasan kepada Fatwa HARAM divisas di Malasia Salam, Di hujung Año 2014 yang penuh mencabar ini, Penulis Ingin merekodkan kenyataan dan penjelasan yang telus daripada Profesional comerciante Atuk Pemalu FX bagi Menjawab muzakarah JAKIM yang mengharamkan FOREX en línea untuk diurusniagakan oleh orang awam, mudah-mudahan perkongsian ini membawa manfaat yang banyak buat comerciante kita yang gundah gulana atau fue-fue mengenai fatwa yang dikeluarkan JAKIM. MUNGKIN ARTIKEL INI SANGAT BERGUNA BAGI ANDA SEMUA YANG MASIH KELIRU DENGAN HUKUM FOREX. KALAU NK HARAPKAN PIHAK JAKIM, SURUHANJAYA FATWA KEBANGSAAN ATAU MANA2 JABATÁN DALAM KERAJAAN, SEBENARNYA DIRI KITA DIANAK TIRIKAN OLEH KERAJAAN SENDIRI. SEBAB TU SAYA MENGAJAK YA BASE PADA SEORANG PROFESIONAL COMERCIANTE KERANA PROFESIONAL COMERCIANTE AKAN BERURUSNIAGA DI DALAM FOREX DENGAN CARA YANG BETUL. Di ruangan terhad ini pihak kami ingin menjawab bebida kekeliruan tentang hukum berkaitan dengan perdangangan matawang asing atau Forex (cambio de divisas). Kekeliruan dentro memberi fatua tentang haramnya Perdagangan matawang asing en relieve disebabkan dangkalnya ilmu tentang tentang perkara tersebut hanya melalui mendengar Cerita tentang perlaksanaannya atau sekadar Membaca artikel yang ditulis tentangnya di Internet atau di tión maná tanpa terlibat secara Langsung Untuk memahami proses Perdagangan matawang asing ini dilakukan. Sesetengah pihak begitu tegas mengatakan dan cuba membuktikan ianya haram sehingga menjengilkan biji mata untuk menegakkan hujahnya tanpa menilai secara kajian yang mendalam atau memahaminya terlebih dahulu dengan secara tepat. Pertama, beberapa pihak ada menyatakan bahawa perdagangan matawang asing pada hukum asalnia adalah harus dan kemudiannya haram berlangsung selama 24 jam sehari secara berterusan. Untuk makluman sidang pembaca, perdigangan matawang asing hanya boleh dilakukan 24 jam sehari dan selama 5 hari seminggu bermula En línea hingga Jumaat sahaja secara en línea. Pada hari Sabtu y Ahad, pasaran matawang seluruh dunia ditutup. Hanya pasaran Da Ma Cai, Deporte Toto, Magnum 4D dan yang sewaktu dengannya dibujar 8220off-line8221 (Ini hukumnya adalah haram tanga adanya syak wasangka lagi). Mereka juga menyatakan bahawa berlakunya 8220Riba un Nasiah8221-daripada pertukaran Wang kerana tidak dilakukan secara 8220yadan bi yadin8221 atau dentro Inggerisnya 8220on el punto basis8221 atau dentro bahasa Melayunya 8220tangan ke tangan8221 atau dentro bahasa yang Lebih mudah adalah 8220serah dan terima8221 atau qadabh. Di dalam perdagangan matawang asing tidak akan dibenarkan membuat pembélian atau penjualan sekiranya mudharib (comerciante) tidak mempunyai duit yang mencukupi di dalam akaunnya sendiri. Ini bermakna Mudharib (comerciante) perlu menjual atau membeli atau dengan istilah lain menukar matawang bergantung pada nilai yang dimiliki bertepatan konsep 8220serah dan terima8221 atau 8220en el punto base8221 qabadh secara hukmi. Di dalam perdangangan matawang asing tidak berlaku tempahan nilai matawang atau pembidaan nilai matawang. Apa yang berlaku ialah pembelian dan penjualan sesuatu je de calificación matawang yang dikategori oleh Ulama sebagai 8220 bay8217u naqdu bi Naqdi kas sil8217ati 8220. Nilai matawang yang diniagakan adalah dari jenis yang berbeza dan bukannya dari satu jenis kerana di dentro Perdagangan matawang asing tindakkan berlaku jual beli pada matawang Dari yang sama jenis Contohnya dibeli (comprar / largo / mina) atau dijual (vender / corto / suyo) matawang EE. UU. Dólar bersamaan dengan Yen japonés (USD / JPY). Gran Bretaña Libra bersamaan dengan US Dolar (GBP / USD). Mereka juga menegaskan bahawa perdagangan matawang asar adalah haram kerana transaksi diuruskán oleh sebuah institusi kewangan konvensional. Adakah muamalah di dalam Islam diharamkan untuk orang Islam berdagang de los berurus niaga dengan orang bukan Islam secara mutlak. Bagaimana pula hukumnya banco sebuah konvensional banco yang menggaji pegawai syarie8217nya Untuk menjaga atau memantau kaunter Islam tersebut sedangkan selebihnya terlibat dentro de la usura dan haram Dan pegawai syari8217e tersebut terpaksa redha dengan selebihnya kerana alasan Bukan dentro Bidang kuasa beliau Memang benar bahawa Panel Penasihat Cherámico Sedunia yang bernaung di Bawah nama Contabilidad Organización amplificador de auditoría para las instituciones islámicas (AAOIFI) yang Antara adalah Panel Penasihat Syariahnya Syeikh Mufti Taqi Uthmani, Prof. Dr. Syeikh Wanbah Zuhaili, Prof. Dr. Syeikh Siddiq Dharir, Syeikh Abdullah al-Mani8217 dan ramai Lagi menyatakan bahawa transaksi Antara matawang Secara tangguh dan 8220 adelante8221 akan menghasilkan 8220Riba an-Nasiah8221. Tetapi perniagaan matawang seccion tangguh dan 8220forward8221 tidak berlaku dalam realiti perdagangan matawang asing. Ini kerana setiap belian atau jualan hendaklah dilakukan secar langsung dan semasa ataupun 8220instantan2222 dalam pasaran tanpa adanya penangguhan waktu dan 8220forward8221 walau sesaatpun. Mereka menyatakan bahawa perdagangan matawang asar adalah haram kerana berlakunya SWAP. SWAP sebagaimana yang didefinisikan adalah 8220sebagai satu perjanjian atau kontrak de antara dua pihak bagi pertukaran bertempoh bagi sesuatu activo kewangan yang khusus, activo material atau kadar faedah. Proses ini hanya, berlaku, antara, institusi, kewangan, dengan, institusi, kewangan, yang, lain, sahaja. Apa yang berlaku ialah istilah SWAP dentro Perdagangan matawang asing tersebut merupakan CAJ penyetoran DAGANGAN (gastos de almacenamiento) Untuk penjualan atau pembelian matawang yang melebihi 24 atasco de Dan bukannya pertukaran bertempoh atau jualan matawang secara tangguh. Mereka mendakwa bahawa Perdagangan matawang asing adalah haram kerana konsep 8220options8221 dipersetujui yang didefinasikan sebagai 8216Satu Kontrak yang maná hak diberikan (tetapi tidak menjadi kewajipan) Untuk membeli atau menjual sesuatu elemento yang (sama ada dentro bentuk saham, komoditi, matawang, indeks dan Hutang) pada Harga yang ditentukan. Tiada kewajipan bagi penempah Untuk memenuhi tuntutan Kontrak bagi membeli elemento yang ditempah, tetapi penjual elemento hak UIT, wajib memenuhi tuntutan kontrak.8221Dan beliau kaitkan 8220options8221 ini dengan penjualan Benda yang belum dimiliki berteraskan hadis Nabi s. a.w yang berbunyi. 8220Jangan kamu membeli aire de dalam, karena sesungguhnya jual beli yang demikian itu mengandungi penipuan8221. (Hadis Ahmad bin Hambal dan Al Baihaqi dari Ibnu Mas8217ud) 8216Options8217 dengan penjualan benda yang belum dimiliki adalá topik dan perbahasan yang jauh berbeza. Nampak gayanya, beliau, terkeliru, antara, dua, benda, yang, tidak, berkaitan, ini. Kami memang Akui bahawa 8216options8217 adalah Salah satu urus Niaga yang terlibat dengan gharar Dan Riba Serta hukumnya haram Akan tetapi ianya tidak dibenarkan dan tidak berlaku dentro Perdagangan matawang asing atau divisas (divisas) tetapi ianya hanya berlaku dentro ekuiti dan komoditi. Mereka juga mendakwa berlakunya 8220futuras8221 dalam perdagangan matawang que dan dan ianya adalah haram bila terlibat dengan matawang kerana ianya membawa kepada 8220Riba an-Nasiah8221. 8220Futuras8221 itu didefinasikan sebagai. 8220 Satu kontrak komersal yang dibuat bagi melakukan pembeliano atau jualan satu aset dalam satu kuantiti yang khusus pada tarikh akan datang yang khusus 8220 (Enciclopedia Britannica, 1988. 5/65). Para cendiakawan dan ilmuwan Islam membenarkan 8220futures8221 dilakukan dengan syarat kontrak komersial yang dibuat itu hanya janji dari satu belah pihak atau 8220unilateral promesa de un lado8221. Oleh UIT, apa yang berlaku dentro Perdagangan matawang asing adalah bertetapan dengan syarat yang oleh diberikan Ulama8217 Islam dengan futuros yang dibenarkan dentro Perdagangan matawang asing adalah dikenali sebagai 8220pending order8221 dan proses perlaksanaan yang diberi kuasa sepenuhnya kepada mudharib (comerciante) tanpa gangguan atau campurtangan dari mana - mana pihak untuk membuat keputusan meletakkan dan meneruskan 8220ordenando el orden8221 tersebut atau sebaliknya. Mereka mendakwa bahawa di dalam pelaburan perdagangan matawang asing terdapatnya Capital Garantizado (Jaminan Wang Modal tidak lupus) dan juga 8216Guaranteed Fijo Return8217 (jaminan pulangan dan jumlah yang tertentu). Kami dapati dua unsur ini tidak berlaku de dalam perdagangan matawang kerana kami pernah berjumpa dengan mdina yang rugi berjuta-juta ringgit dan tidak kurang jug yang membuat keuntungan berjuta-juta ringgit. Itulah se levantó y se perdió en la pera. Hanya merkka yang kuat dan kental sahaja akan bangkit dan yang lemah akan terus menjadi semakin lemah. Mungkin beliau tersilap faham tentang naranja yang membuat skim Pak Hombre Telo deniti realiti perdagangan matawang asing. Daripada penelitian dan pemerhatian yang kami lakukan serta kajian yang mendalam tentang bagaimana urusan serta perjalanan perdagangan matawang asing dilaksanakan, kami dapati tidak terdapat unsur-unsur atau terma-terma yang bercanggah dengan Islam. Sealah dihalusi tentang perlaksanaan dan perjalanannya y otros productos relacionados con este tema, tiada satupun yang bercanggah dengan kehendak syara8217 atau terlibat dengan syubhah atau ribawi. Walaupun dibujar secara maya de internet, ianya mewakili akaun dan duit yang sebenar serta berhadapan dengan risiko yang tinggi kepada sesiapa yang berurusan dengan perdagangan matawang asing ini. Kredit a: Atuk Pemalu Ftt Fx Di bawah en penulis berkongsi kepada anda penjelasan daripada Ustaz Ahmad Dasuki mengenai forex kerana beliau Ahi dalam bidang muamalat ini. Semoga bermanfaat. tidak pernah mengharamkan sesuatu perkhidmatan yang tiada unsur penindasan (gharar) meskipun ianya disediakan oleh orang bukan Islam. Leveraj forex merupakan jaminan (pertolongan) sementara yang diberikan oleh broker forex. Ianya boleh dikatakan juga kontrak sementara antara pemain forex dan corredor selagi pemain tersebut masih mempunyai ekuiti dalam akaun mereka. Pemain hanya boleh memegang kontrak berdasarkan ekuiti mereka sahaja dan mengikut yang mereka persetujui dengan corredor mereka. Bagi akaun Islamik, corredor forex tidak mengenakan atau miembros de apa-apa faedah atas jaminan mereka. Dengan jaminan merkka kita dapat memasuki nokia matawang mengikut kemampuan kita. Broker forex adalah, orang, tengah, antara, banco-banco, antarabangsa (institusi), dan pedagang, kecil (minorista). Mereka membeli (qoute) dari institusi dan menjual balik (reqoute) kepada pedagang kecil. Biasanya jualan balik adalá munasabah antara 3-10 mata sahaja. Di sini lah mereka membuat keuntungan. Proses ini adalah dibenarkan oleh Islam. Ianya bukan riba. (Ada yang terkeliru menyatakan jual beli adalá juga sama riba Bersambung Pandangan Profesor Kewangan Islam Kalau kita mengkaji banyak pandangan dari pakar-pakar kewangan islam yang terlibat langsung dengan kewangan islam dan pernah membentang kerjas del foro kewangan islam Majoriti bersetuju menyatakan leverage adalah Harus (permisible) Seperti kata Profesor Humayon Dar, Director Gerente de Dar Al Istithmar en Londres (Examina los aspectos Shariah de los emergentes fondos de cobertura islámica) Shariah no tiene problemas con el apalancamiento, siempre y cuando se logra a través de la deuda islámica. El apalancamiento no es una preocupación de la Shariah, sino que es un problema económico. Relajuk: islamicfinanceandbanking. blog. Mic-hedge. html Kalau mengambil kata-kata beliau, saya mengambil contoh apalancamiento dalam akaun islamik northfinance apalancamiento yang dikenakan tidak dikenakan sebarang interés (interés - Juga kalau kita durante la noche pun tidak ada apa-apa interés (berbanding convencional dikenakan interés kalau durante la noche). Saya rasa perlunya kita merujuk banyak pihak yg mahir dan terlibat secara langsung dalam kewangan islam. Bukan sekadar merujuk graduan soltero yg baru balik dari universiti di Jordania dan kerja 2-3 tahun di institusi kewangan islam dan tukar jadi pensyarah di uiam. Kemudian buat hukum tanpa perbincangan. Cómo utilizar el apalancamiento para grandes resultados con Forex Cuando ejecuta un comercio de Forex, que está comprando una cantidad de moneda, denominado mucho. La cantidad de moneda en un lote depende del tipo de cuenta que tenga. En una cuenta estándar, un lote suele ser igual a 100.000 dólares en una cuenta mini, un lote es Pero Forex cuentas comerciales son apalancadas, lo que significa que usted no tiene que poseer ese lote caro de la moneda sólo tiene que controlar, y si Hacer, cualquier ganancia que gana es suya. Para obtener el derecho de controlar una gran cantidad de moneda, que poner una cantidad mucho menor de dinero en una especie de contrato de alquiler llamado un depósito de margen. En una cuenta estándar, para controlar ese 100.000 dólares de los EE. UU., debe poner hasta 1.000 de su propio dinero en una mini cuenta, para controlar 10.000, es necesario poner hasta 100. El apalancamiento influye en la cantidad de ganancias que gana, también. En una cuenta estándar, un pip de un par de divisas que tiene el dólar estadounidense como base es igual a US 10 en una cuenta mini, un pip equivale a 1. Esto significa que, si usted pronostica correctamente el movimiento del mercado y ejecuta Un comercio que le gana doscientos pips (no un objetivo poco realista), si tiene una cuenta estándar, su beneficio será de 2.000 si tiene una mini cuenta, su 200. Para maximizar sus ganancias en el comercio de divisas, usted no tiene que el comercio Una cuenta estándar no cada comerciante que comienza puede permitirse a. En su lugar, si usted cree que tiene una buena previsión en el mercado, puede comerciar más de un lote. Para continuar el ejemplo anterior, si su comercio exitoso le ganó doscientos pips y había comprado cinco lotes de esa moneda, en una mini cuenta habría puesto 500 de su propio moneybut ganó un beneficio de 1.000 (doscientos pips veces cinco un montón). En una cuenta estándar, habrías puesto 5.000 y ganado 10.000. El número de lotes que puede negociar depende del margen de su cuenta. Eso no es la cantidad que usted depositó que también incluye las operaciones abiertas que tiene en ejecución, teniendo en cuenta las ganancias o pérdidas que pueda incurrir. Siri 2: hadith dhaif sebagai hujah pengharaman Maaf kerana saya senggang terlalu lama. Buat waktu ini, saya hanya, berkempatan, mengongsi, pengetahuan, tentang, satu, lagi, hadith, yang, terputus, sanad (dhaif) yg dijadikan hujah pengharaman, iaitu: Janganlah kamu menjual sesuatu yang tidak di dalam milikmu. (Riwayat Abu Daud, Rujuk Konsep Leveraj Haram Metro Ahad 3 Februar 2008. Adalah terjemahan langsung satu hadith yang masyhur la tabi ma laysa indak Beberapa isu telah dibangkit berkenaan hadith ini Salah satunya tentang percanggahan rantai sanadnya Al Bukhari dan musulmán tidak pernah merekodkan dalam 1. Ab Dawd, Ahmad ibn Hanbal, y Ibn Hibban menyatakan ianya diriwayatkan oleh Jafar Ibn Abi Wahshiyah, danz Ysuf ibn Mahak, dari Hakim ibn Hizam (dhakim ibn Hizam) , Manakala yang keempatnya, ianya Abd Allah ibn Ismah, manakala koleksi yang lain menyatakan antara Ysuf y Hakim Dalam al Mizan, al Dhahabi menyatakan nama pertengahan langsung tidak diketahui (la yuaraf) 2. Berkenaan periwayat utama Hadit ini, Hakim ibn Hizam, Dikatakan 8220obscure8221 (majhul al hal) Hanya Ibn Hibbán memasukkan beliau antara periwayat yang boleh dipercayai (confiable / al thiqqat). Sementara al Nasa82178217i telah merakamkan cuma satu Hadith yang diriwayatkan oleh beliau, Yang lain menyatakan beliau adalah 8220obscure8221. Futuros de las materias primas: un análisis jurídico islámico Mohammad Hashim Kamali

No comments:

Post a Comment